Dnešní díl vám pomůže zorientovat v dotacích, udělat si obrázek o tom, zda dotace může čerpat i vaše firma a kdy je žádat o dotaci chyba.
Jak se zorientovat v dotacích? Čerpat nebo nečerpat? Dotace můžou firmy čerpat ze strukturálních fondů, mezinárodních programů a dalších zdrojů. V Česku není žádný ucelený systém, ve kterém byste se mohli v aktuální nabídce dotačních titulů zorientovat. Dotace často bývají vypsány “úředničinou” a častokrát bývá dost těžké se zorientovat a pochopit, zda na dotaci jako firma dosáhnu a co k tomu potřebuji. Pomoci mohou poradenské agentury. Ty dotace agregují a vytváří ucelenější přehled možností, na co lze dotaci získat v “lidské” řeči. Agentura je živa z success fee, první schůzka by měla být zdarma.
Všeobecně platí, pokud jste malá nebo střední firma s provozovnou mimo Prahu (výrobní firma, vývojářská, řešíte vývoj, inovace produktů nebo výroby, energetické úspory) máte velkou pravděpodobnost, že dotace můžete čerpat. Pokud jste pražská firma, šance na získání dotace je také, ale hledání dotační nabídky bude náročnější a je výhodnější obrátit se na poradenskou agenturu. S čerpáním dotací se pojí velká administrativa. V řádu statisíců. Vyplatí se proto uvažovat nad žádostí o dotace na projekty ve hodnotě vyšších statisíců, milionů.
Výše dotace není nikdy 100 % hodnoty projektu (inovace, modernizace aj.). Částka, kterou dostanete, se pohybuje mezi 40 – 80 %. Zbytek je nutné dofinancovat z vlastních zdrojů. Projekt, na který dotace žádáte, by měl pomoci rozvoji vaší firmy, mít jasné cíle, které se zavazujete splnit. Nekoncepční uvažování a žádání dotací na něco, co třeba vůbec nepotřebujete, jen proto, abyste dotaci získali, není úplně dobrá cesta. Vrátí se vám to jako bumerang.
A co šedá zóna? Proces kontrolních mechanismů je nastavený tak důkladně, že dřív nebo později se na přijde na to, že peníze nebyly využity správnou cestou. Napsat žádost o dotaci, aby prošla, není zase tak velké umění. Zpětnými kontrolami, kdy hodnotí naplnění záměru a cíle, se na podvádění přijde. K hodnocení naplnění cíle se zvou experti.
Jiří Kvíz – je CEO Enovation s.r.o., firmy, která se specializuje na získávání dotací a dotační financování. Jiří je členem řady českých i mezinárodních asociací pro rozvoj a podporu malých a středních podniků. Před Enovation pracoval jako project manager v CzechInvest.
Využitím těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací.